آراد برندینگ
خانه / مالتودکسترین / مالتودکسترین چیست و چه کاربردی دارد؟

مالتودکسترین چیست و چه کاربردی دارد؟

مالتودکسترین چیست ؟ از کاربرد آن در صنایع غذایی آگاهی دارید؟ آیا به دنبال خرید مالتودکسترین با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستید؟ اگر پاسخ شما به پرسش های بالا مثبت است و یا دوست دارید در مورد این ماده کمی بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

مالتودکسترین چیست

مالتودکسترین چیست ؟

آیا قبل از خرید مواد غذایی برچسب تغذیه ای روی آن ها را می خوانید؟ اگر جوابتان مثبت است پس شما تنها نیستید.
خواندن اطلاعات موجود در برچسب های تغذیه ای مواد غذایی شما را با مواد ناشناخته و عجیبی آشنا خواهد کرد مگر اینکه شما یک متخصص تغذیه و یا مختصص رژیم غذایی باشید.
یکی از عناصر موجود در بسیاری از غذا ها مالتودکسترین می باشد که یک افزودنی رایج به بسیاری از غذا های فرآوری شده است، اما آیا این ماده برای شما بد است؟ آیا باید از مصرف آن اجتناب کرد؟

مالتو دکسترین چگونه تولید می شود؟

مالتودکسترین پودر سفیدی است که از نشاسته و یا آرد گندم، ذرت، سیب زمینی و یا برنج تولید می شود.
اگرچه این ماده از گیاهان به دست می آید اما تولید آن فرآیندی بسیار پیچیده است. برای تولید آن ابتدا باید نشاسته پخته شود سپس اسید ها یا آنزیم هایی مانند آلفا آمیلاز و باکتری هایی مقاوم در برابر گرما به آن اضافه می شود تا مولکول ها بیشتر شکسته شوند. پودر حاصل از این فرآیند در آب محلول است و دارای طعمی خنثی می باشد.
مالتو دکسترین ها شباهت زیادی به مواد جامد موجود در شربت ذرت دارد اما با یک تفاوت، میزان شکر شان. هر دو به وسیله آب تجزیه می شوند، فرآیندی شیمیایی که با افزدون آب به شکست پیوند بین ذرات کمک می کنیم. با این وجود بعد از انجام شدن هیدرولیز، مواد جامد موجود در شربت ذرت حداقل ۲۰ درصد قند دارند در حالی که مالتودکسترین کمتر از ۲۰ درصد قند دارد.

آیا مصرف مالتودکسترین بی خطر است؟

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مالتودکسترین را به عنوان یک افزودنی غذای سالم تایید کرده است همچنین در محاسبه ارزش غذایی مواد مختلف، به عنوان بخشی از کربوهیدرات کل ماده غذایی در نظر گرفته می شود.

آیا مصرف مالتودکسترین بی خطر است؟
با توجه به دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها، کربوهیدرات نباید بیش از ۴۵ تا ۶۵ درصد کل کالری شما باشد. در حالت ایده آل، اکثر این کربوهیدراتها باید کربوهیدراتهای پیچیده ای باشند که غنی از فیبر هستند، نه غذا هایی که به سرعت قند خون شما را افزایش می دهد.
اگر دچار دیابت یا مقاومت به انسولین هستید یا اگر پزشک شما یک رژیم کم کربوهیدرات را توصیه کرده باشد، شما باید هر نوع مالتودکسترینی را که مصرف می کنید در مقدار مصرف مجاز کربوهیدرات روزانه خود محاسبه نمایید.
با این وجود، مالتودکسترین در مواد غذایی به مقدار خیلی کمی وجود دارد و تاثیر قابل توجهی در مصرف کلی کربوهیدرات شما نخواهد داشت.
مالتودکسترین شاخص گلیسمی (glymic index) بالایی دارد یعنی اینکه می تواند قند خون شما را افزایش دهد پس بهتر است که در مقادیر بسیار کمی مصرف شود و افرادی که دیابت دارند نیز باید به شدت در مصرف این ماده دقت کنند.
رژیم های غذایی شامل غذای با شاخص GI پایین نه تنها برای افراد مبتلا به دیابت بلکه برای همه بسیار مفید می باشد.

چرا مالتودکسترین در غذای شما وجود دارد؟

مالتودکسترین به عنوان حجم دهنده در تولید مواد غذایی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک نگهدارنده که عمر مفید مواد غذایی بسته بندی شده را افزایش می دهد از آن استفاده می شود.
تولید آن ارزان و ساده است به همین دلیل برای ایجاد غلظت در تولید محصولاتی مانند پودینگ فوری، ژلاتین و انواع سس به کار می رود. همچنین می توان مالتودکسترین را با شیرین کننده های مصنوعی برای شیرین کردن محصولاتی مانند میوه های کنسرو شده، دسرها و نوشیدنی های پودری ترکیب کرد.
حتی در تولید مواد بهداشتی مانند لوسیون ها و شامپو ها به عنوان عامل غلظت دهنده از آن استفاده می کنند.

ارزش غذایی مالتودکسترین چیست؟

هر گرم مالتودکسترین حاوی ۴ کالری انرژی می باشد.
بدن شما می تواند مالتودکسترین را مانند شکر به سرعت هضم نماید بنابراین اگر به افزایش سریع انرژی نیاز دارید برای شما مفید است. شاخص GI مالتودکسترین از قند بالاتر است محدوده ای بین ۱۰۶ تا ۱۳۶! این جمله به این معنی است که می تواند مقدار قند خون شما را در زمان کوتاهی به شدت بالا ببرد. جدول شاخص GI برای مواد غذایی مختلف در شکل زیر قابل مشاهده می باشد:

چه هنگام باید از مصرف مالتودکسترین پرهیز کرد؟

بالا بودن شاخص GI مالتو دکسترین به این معنی است که مصرف این ماده می تواند قند خون شما را افزایش دهد به خصوص اگر در حجم بالا مصرف شود.
به همین دلیل شما شاید بخواهید مصرف آن را محدود کرده و یا از مصرف کردنش پرهیز کنید به خصوص اگر بیماری دیابت یا مقاومت به انسولین هم داشته باشید! یکی دیگر از دلایل محدودیت در مصرف مالتودکسترین می تواند سالم نگه داشتن باکتری های روده شما باشد.
بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده و در مجله PLoS ONE منتشر شده است مالتودکسترین می تواند ترکیب باکتری های روده شما را طوری تغییر دهد که بیشتر مستعد بیماری شوید همچنین می تواند رشد پروبیوتیک هایی که در سیستم گوارشی وجود دارند و برای ایمنی بدن ضروری هستند را متوقف کند.


همان مطالعه نشان داد که مالتودکسترین می تواند رشد باکتری هایی مانند E. coli را افزایش دهد که با اختلالات خود ایمنی مانند بیماری کرون مرتبط است. اگر در معرض خطر ابتلا به اختلالات خود ایمنی یا دستگاه گوارش هستید، اجتناب از مصرف مالتودکسترین ممکن است یک ایده خوب برای شما باشد.

مالتودکسترین و گلوتن

اگر شما رژیم غذایی بدون گلوتن (gluten free) را استفاده می کنید ممکن است در مورد استفاده از مالتودکسترین کمی نگران باشید زیرا کلمه مالت به معنی “جو” در اسم این ماده وجود دارد و جو نیز حاوی گلوتن است! باید به شما بگوییم که مالتودکسترین بدون گلوتن است حتی اگر از گندم به دست آمده باشد!
به گفته گروه Beyond Celiac پروسه ای که نشاسته گندم طی می کند تا به مالتودکسترین تبدیل شود گلوتن موجود در آن را از بین می برد بنابراین اگر شما به بیماری سلیاک مبتلا هستید یا از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنید می توانید با خیال راحت مالتودکسترین را استفاده کنید.

مالتودکسترین و کاهش وزن

اگر شما در تلاش برای کاهش وزن خود هستید باید از مصرف مالتودکسترین اجتناب کنید!
این ماده اساسا یک شیرین کننده و یک کربوهیدرات بدون ارزش غذایی است و باعث افزایش قند خون می شود. مقدار بالای قند در مالتودكسترین می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مالتودکسترین و غذاهای اصلاح شده ژنتیکی

در نهایت به دلیل این که از این ماده به عنوان یک حجم دهنده و قوام دهنده ارزان قیمت استفاده می شود، مالتودکسترین معمولا از ذرت اصلاح شده ژنتیکی (GMO) به دست می آید.
طبق گفته FDA، ذرت اصلاح شده ژنتیکی سالم است و تمام استاندارد های گیاهان غیر اصلاح شده را دارا می باشد.
اما اگر شما بخواهید از مصرف GMO  پرهیز کنید به معنی عدم استفاده از تمام غذا های حاوی مالتودکسترین نیست. هر ماده غذایی در ایالات متحده که برچسب ارگانیک بر روی آن باشد باید بدون GMO نیز باشد.

آیا مالتودکسترین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است؟

از آنجایی که مالتودکسترین دارای پتانسیل افزایش سطح قند خون است، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف آن دقت بیشتری به خرج دهند.
با این حال مصرف مالتودکسترین در مقادیر کم بی خطر می باشد، و تا زمانی که به مصرف کم مالتودکسترین ادامه بدهید و آن در کربوهیدرات روزانه خود محاسبه کنید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

مالتودکسترین و دیابت
اگر مطمعن نیستید که مالتودکسترین چطور قند خون شما را بالا می برد می توانید مقدار گلوکز خون خود را به طور مرتب در زمان استفاده از آن در رژیم غذایی خود چک کنید.
علائمی که نشان می دهد مالتودکسترین قند خون شما را افزایش داده است عبارتند از:

  • سردرد ها ناگهانی
  • تشنگی های مکرر
  • مشکل در تمرکز
  • تاری دید
  • احساس خستگی

اگر هر کدام از این علائم را داشتید مقدار قند خون خود را چک کنید و چنانچه مقدار آن از حد مجاز بالا تر بود بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

جایگزین های مالتودکسترین کدامند؟

شیرین کننده های مرسومی که در پخت و پز خانگی به جای مالتودکسترین استفاده می شوند عبارتند از:

  • شکر سفید و یا قهوه ای
  • شکر نارگیل
  • آگوا
  • عسل
  • شربت افرا
  • کنسانتره های میوه
  • ملاس ها
  • شربت ذرت

این ها شیرین کننده هایی هستند که اگر در مصرفشان زیاده روی کنید مانند مالتودکسترین می توانند قند خون شما را افزایش دهند. به عنوان یک راه حل می توانید از پوره، له شده و یا قطعات انواع میوه ها برای شیرین کردن غذا های خود استفاده کنید تا علاوه بر شیرین کنندگی از خواص دیگر آن ها مانند مواد معدنی، فیبر ها و انتی اکسیدان های موجود در آن ها بهره مند شوید.

مواد جایگزین مالتودکسترین
از حجم دهنده های دیگری مانند گوارگام و یا ژلاتین گیاهی می توانند به عنوان جایگزین در پخت و پز استفاده شوند.
شیرین کننده های دیگری که تا زمانی که در حد اعتدال مصرف شوند تاثیر چندانی بر قند خون ندارند عبارتند از:

  • الکل شکر مانند اریتیتول یا سوربیتول
  • شیرین کننده های بر پایه استویا
  • پلی دکستروز

الکل شکر مانند پلی دکستروز به عنوان شیرین کننده غذاها استفاده می شوند و در غذا های فرآوری شده یا غذا هایی با برچسب “بدون شکر” یا “بدون شکر اضافه شده” یافت می شوند.
الکل شکر به طور کلی توسط بدن جذب می شود و این موضوع باعث می شود تا تاثیری بر قند خون فرد مصرف کننده نداشته باشد.
با این حال باز هم باید مصرف آن ها را به میزان ۱۰ گرم در روز محدود کرد تا باعث ایجاد نفخ و بیماری های گوارشی نشود.

و اما سخن آخر

مالتودکسترین مانند شکر و کربوهیدرات های ساده دیگر می تواند جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشد اما نباید آن را به عنوان وعده غذایی اصلی به حساب آورد مخصوصا در افرادی که به دیابت مبتلا هستند و افرادی که به دنبال کاهش وزن خود می باشند.
تا زمانی که مصرف آن را کنترل کنید و به همراه آن فیبر و پروتئین نیز مصرف کنید، مالتودکسترین می تواند نیاز بدن شما به کربوهیدرات و انرژی را رفع کند.

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
علی دانشمند
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09120164851
شماره ثابت: 95111558-021
شماره فکس: 89787131-021

مطلب پیشنهادی

خرید مستقیم مالتودکسترین

سایت خرید مستقیم مالتودکسترین ایرانی

خرید مستقیم مالتودکسترین از طریق این سایت آغاز شده است. مالتودکسترین ایرانی با کیفیت را …

کانال آمیلوم